Trendy w branży spożywczej i farmaceutycznej – blockchain rewolucja

Adam Betka Kwiecień 8, 2019
0 people like this post
Trendy w branży spożywczej i farmaceutycznej – blockchain i łańcuchy dostaw.

Jakie trendy czekają nas nas w żywności w 2019? Rosnąca złożoność łańcuchów dostaw oraz ich globalny charakter powodują powstawanie wielu skomplikowanych problemów, zarówno z odpowiednią dystrybucją, przechowywaniem przewożonych materiałów jak i zapewnieniem należytej jakości.

Ambrosus biorąc to co najlepsze z technologii znanej nam z kryptowalut – blockchainowi, a także wykorzystując fizyczne sensory i IoT buduje zdecentralizowaną sieć, która wraz z pakietem narzędzi deweloperskich, jest w stanie zapewnić bezpieczeństwo produktów w całym łańcuchu dystrybucji.

O kilku z zastosowań technologii rozwijanej przez Ambrosus: AMB-NET, możecie przeczytać we wcześniejszych postach na łamach polskiego bloga projektu:

  1. Jak blockchain ma szansę rozwiązać problem Polskich łańcuchów dostaw? KLIK
  2. Blockchain rewolucjonizuje branżę transportową – KLIK

Jako że, Ambrosus swoje działania koncentruje w dziedzinie żywności, a także farmaceutyków, dostarczając kompleksowe rozwiązania dla zapewnienia ich bezpieczeństwa, dziś chciałbym skupić się na tym, jakie trendy czekają nas w owych branżach, a także jaką drogą zdają się one podążać.

Da wam to wnikliwe spojrzenie w zmieniające się nieprawdopodobnie szybko żywność i leki, których przecież używamy każdego dnia. Jakim kierunkiem będą podążać branża spożywcza i farmaceutyczna oraz jakich zmian możemy spodziewać się po nich w najbliższych latach? Zapraszam do opracowania!

Trendy w branży spożywczej i farmaceutycznej – blockchain i łańcuchy dostaw.

Trendy żywieniowe i farmaceutyczne – jak zmienia się globalny rynek.

Żywność i medycyna są podstawowymi potrzebami wszystkich istot ludzkich. Nie dziwi więc fakt, że wraz z zwiększającą się populacją ludzi, we wszystkich krajach pojawiło się ogromne zapotrzebowanie na te produkty, a oba sektory przeżywają swój rozkwit.

Obecnie przewiduje się (LINK), że globalny rynek sprzedaży detalicznej żywności i artykułów spożywczych ma osiągnąć wartość $12.24 bilionów dolarów do roku 2020. W tym samym czasie, opierając się na danych z 2017 roku, globalny rynek produktów farmaceutycznych i leków wyceniany jest na $934 miliardy dolarów, a wszelkie prognozy zakładają wzrost do wartości ponad biliona dolarów w nadchodzących latach.

Podczas gdy oba rynki funkcjonują sprawnie i posiadają znaczny potencjał wzrostu w przyszłości (wiążący się z rosnącym zapotrzebowaniem na wysokiej jakości żywność i specjalistyczne leki w krajach rozwiniętych, a także rosnącym ogólnym zapotrzebowaniem na te produkty w krajach rozwijających się)  w branżach tych zachodzi szereg zmian, które mogą spowodować drastyczną zmianę ich działalności.

Zachodzi monumentalna zmiana w kwestii interakcji człowieka z żywnością i lekami, a także zmienia się sposób w jaki konsument ocenia produkty i czego oczekuje. Jednocześnie przemysł farmaceutyczny zmienia się równie szybko w metodach transportu i produkcji. W obu przypadkach Ambrosus widzi ogromną szansę do wykorzystania – problemy które napotykają na drodze tych zmian, są możliwe do rozwiązania dzięki zastosowaniu nowatorskich technologii, chociażby blockchainu.

Wzrost i rozwój tych sektorów umożliwia Ambrosusowi wykazanie dobroczynnego potencjału naszej technologii, dzięki której przedsiębiorcy i konsumenci będą w przyszłości mogli podejmować bardziej trafne decyzje co do wyboru odpowiednich produktów.

Trendy żywieniowe – co nas czeka

W połowie XX wieku zwiększone możliwości logistyczne i transportowe pozwoliły na bardziej wydajne i zorientowane w stronę konsumenta modele konsumpcji żywności: fast foody, świetnie zaopatrzone sklepy spożywcze i minimalny czas transportu. Pozwoliło to na większą różnorodność żywności na rynku, podczas gdy jednocześnie czas wykorzystywany na przygotowanie posiłków został skrócony.

Przełom XX i XX wieku przyniósł nam erę cyfrową. Internet i wiążące się z nim nowe modele zbierania i przechowywania danych zwiększyły efektywność zarządzania łańcuchem dostaw. Pozwoliły również na wyjątkowo wysoki poziom specjalizacji żywności i konsumpcji na całym świecie: międzynarodowa żywność – niegdyś wyjątkowa i specjalna uczta, którą można było znaleźć tylko w konkretnym kraju, nagle stał się dostępna na całym świecie. W połączeniu z lepszymi systemami logistycznymi, żywność i leki zaczęto dostarczać szybko, stały się łatwo transportowalne i bezpiecznie przechowywane.

Trendy w branży spożywczej i farmaceutycznej – blockchain i łańcuchy dostaw

Na skraju rewolucji żywnościowej

W ciągu ostatnich dwóch dziesięcioleci nieprzewidziany wcześniej postęp w sztucznej inteligencji, uczeniu maszynowym, analizie dużych zbiorów danych (Big Data) i technologi rozproszonych ksiąg (blockchain) udoskonalił system transportu i konsumpcji żywności. Doszło również do zwiększenia się świadomości konsumenta: we wszystkich krajach Unii Europejskiej możemy dostrzec rosnące zapotrzebowanie na żywność ekologiczną, pochodzącą ze sprawdzonych upraw, posiadającą certyfikaty jakości. Zwiększa się również znaczenie produktów lokalnych, konsumenci coraz częściej preferują zakupy u lokalnych producentów żywności, preferując jedzenie produkowane w ich kraju pochodzenia.

Trendom tym towarzyszy wzrost preferencji konsumentów, świadomość jakości produktów, zaopatrzenia i ogólnego stanu zdrowia.

Analizując najważniejsze trendy żywnościowe w ostatnich latach oraz te które dopiero nadejdą, możemy wymienić następujące:

1. Zasady ustala konsument

Według badania przeprowadzonego przez Nutraceuticalworld (LINK) wzorce konsumpcji i wybór konsumenta są cechą charakterystyczną zmieniającego się w ostatnich latach przemysłu spożywczego: „Czterech na dziesięciu konsumentów z USA i Wielkiej Brytanii zwiększyło spożycie„ zdrowej żywności ”, podczas gdy „siedmiu na dziesięciu chce znać i rozumieć listę składników.”

Jednocześnie idea, że ​​żywność może być „grywalna” lub interaktywna, to kolejny gorący trend. Według Mintela (LINK): „Trzech na dziesięciu Brazylijczyków jest zainteresowanych programami lojalnościowymi, które dają spersonalizowane nagrody oparte na zainteresowaniach”. Tymczasem Pizza Hut posunęła się nawet tak daleko w przeszłości, aby wdrożyć cyfrowe menu, które ewoluuje w oparciu o analizę ruchu waszych gałek ocznych. Być może prawdą jest, że przyszłość jest tuż za rogiem.

  • Grywalność lub gamifikacja w żywności polega na wdrażaniu elementów gry w miejscach z zasady nie mających nic wspólnego z grami. Takiego typu rozwiązania możemy zastosować np. w programie lojalnościowym.
  • Gamifikacja nie ogranicza się jedynie do żywności – tego typu proces możemy wprowadzić chociażby do edukacji, aby urozmaicić zajęcia i zachęcić studentów do zaangażowania w naukę – jak to zrobić pokazuje Wojciech Glac w swojej prezentacji: Gamifikacja w edukacji (Klik)

Ostatecznie konsumenci są najważniejszym priorytetem zarówno dla firm, jak i producentów: oceny konsumentów przyczyniają się do budowania zaufanej do marki, podczas gdy krytyka konsumentów może postawić nową firmę pod znakiem zapytania.

Ponieważ konsumenci coraz chętniej wydają więcej pieniędzy na żywność wysokiej jakości, firmy muszą zacząć reorganizować swój model biznesowy wokół konsumenta. W erze cyfrowej, w której łańcuchy dostaw są ogromnymi i skomplikowanymi systemami, konsumenci bardziej niż kiedykolwiek dbają o to, aby dany produkt był im wyraźnie wyjaśniony i wciągający.

Przykładem dobrego wyjaśnienia produktu jest transparentna i dobrze zaprojektowana ulotka na opakowaniu produktu, dostarczająca na przykład informacji z jakich upraw pochodzi. Przez wciągnięcie klienta mam na myśli zaprojektowanie odpowiedniego systemu lojalnościowego. Takie rozwiązania nie są niczym nowym, jednak dzięki technologii mogą zostać wprowadzone na o wiele wyższy poziom. W Polsce testuje to chociażby Lidl: Lidl i wojna o konsumenta (KLIK)

Chiński szał streamingu żywności
Azja i szał streamingu żywności

Żywność staje się rozrywką na żądanie

Nie, nie chodzi mi o to jakim fenomenem stało się streamowanie jedzenia w Azji. Choć i to stało się niezwykle ciekawym fenomenem: w Państwach Dalekiego Wschodu, w ciągu ostatnich kilku lat, niebotycznie wzrosła popularność streamów w ogóle, lecz to właśnie streamowanie czynności jedzenia przykuło moją uwagę. Więcej możecie przeczytać o tym tutaj (Klik).Ciekawe, jak szybko trend ten dojdzie do Polski.

Pomijając nawet wzrost znaczenia mediów społecznościowych w nowoczesnej kulturze żywności, nie ciężko zauważyć, że jedzenie stało się czymś znacznie większym, aniżeli tylko fizjologiczną czynnością uzupełniającą naszą energię. Chcemy być nie tylko zdrowi i wysportowani, lecz również zadowoleni. Cieszące się coraz większą popularnością kluby fitness i siłownie, napędzają również wzrost świadomości na temat zdrowego odżywiania. Liczbę blogów i specjalistycznych stron skoncentrowanych na zdrowej żywności możemy liczyć w tysiącach.

Gotowanie, sztuka degustacji, czy nawet wysoce stresujące środowisko najlepszych restauracji świata, zachwycają i angażują ludzi ze wszystkich obszarów świata. Technologia strumieniowania umożliwiła dotarcie z tego typu zainteresowaniami do obszernego grona odbiorców, bez ograniczenia jedynie do lokalnej bądź krajowej społeczności.

W 2018 r. Żywność stała się także rozrywką: dzielenie się jedzeniem w mediach społecznościowych, pakowanie i marketing żywności online, ogromny wzrost znaczenia dostarczania żywności do domu – wszystko to podkreśla wagę gospodarki żywnościowej.

Trendy w branży spożywczej i farmaceutycznej – blockchain i łańcuchy dostaw
Blockchain ma szansę przywrócić producentom żywności utracone zaufanie

Personalizacja i eksplozja smaków

W miarę jak technologia, a dokładniej dane, stają się ogólnodostępne w różnych dziedzinach życia, żywność nieuchronnie stanie się bardziej spersonalizowana.

Restauracje będą w stanie zaoferować dostosowane do indywidualnych potrzeb porcje posiłków, w zależności od tego, co konsument lubi najbardziej. Według Mintela żywność w 2018 roku, nie jest już tylko kwestią zdrowi: stała się raczej kluczowym elementem dobrego samopoczucia. W związku z tym konsumenci przyjmują coraz bardziej spersonalizowane definicje zdrowia i dobrego samopoczucia, aby dostosować się do „stresującego” świata. Rośnie znaczenie personalnych diet i kupowania produktów spożywczych dopasowanych do konkretnej osoby.

Jednocześnie, dzięki możliwości szybkiego pozyskiwania wielu rzadkich składników, niegdyś dostępnych jedynie dla konsumenta premium, restauracje i sprzedawcy detaliczni zwiększają swoją zdolność do dostosowywania żywności i napojów poprzez dodawanie lub usuwanie specjalnych smaków, w zależności od preferencji konsumentów. Przykładem są niektóre browary rzemieślnicze, które w ostatnich latach włączyły do gamy smaków swoich piw czekoladę, co stało się ciekawym sposobem na rozszerzenie tradycyjnego asortymentu smaków (Klik).

Bezpieczeństwo żywności - Ambrosus
Technologia Ambrosus wspiera bezpieczeństwo żywności

Trendy, a etyka i przejrzystość łańcuchów dostaw

Biorąc pod uwagę trendy wymienione powyżej, jedzenie nie jest już akceptowalne, jeśli nie wiadomo, skąd pochodzi i jak zostało pozyskane. Dlatego właśnie wykorzystywanie w żywności technologii blockchainu będzie miało w przyszłości tak kluczowe znaczenie. Blockchain sprawia, że jesteśmy w stanie samemu sprawdzić skąd pochodzi nasza żywność, kto ją wyprodukował, czy jest lokalna/ekologiczna, czy nie została uszkodzona w procesie transportu, lub najważniejsze – czy nie doszło do zakażenia żywności groźnymi patogenami.

Zagrożenia wiążące się z możliwymi zakażeniami ryb, przyciągają uwagę światowych organizacji. W raporcie z roku 2018 WWF podsumowuje swoje prace nad wykorzystaniem technologii blockchain do śledzenia owoców morza na Fidżi (źródło): „Zapewniając przejrzystość i identyfikowalność, może (blockchain) umożliwić rynkowi ogromne korzyści –  wyróżniając firmy angażujące się w najlepsze praktyki i wykluczając nielegalnych i nieetycznych producentów.”

W badaniu Mintel, które zostało omówione wcześniej, argumentuje się, że konsumenci wkraczają obecnie w erę, w której będą wymagać: „pełnej i całkowitej przejrzystości ze strony firm zajmujących się żywnością i napojami”.

Konsekwentny brak zaufania w połączeniu z ogłoszeniami w mediach publicznych na temat skażenia żywności i produktów spożywczych przypomina, że drastycznie zwiększył się sceptycyzm i brak zaufania do pochodzenia produktów i ich składników. W Europie dotyczy to w szczególności pochodzenia produktów spożywczych: „70% Włochów, 66% Francuzów, 58% Hiszpanów, 56% Niemców i 55% polskich konsumentów w wieku 16+ jest bardziej skłonnych zaufać firmie, jeśli produkuje żywność we własnym kraju.”

Aby uzupełnić zapotrzebowanie na przejrzystość i jakość, konsumenci zaczęli zwracać większą uwagę na ekologiczne opakowania i zrównoważony rozwój środowiskowy. Ważną rolę zaczyna odgrywać fakt w jaki sposób produkt został pozyskany. W ciągu ostatniej dekady odnotowano 21% wzrost „przyjaznych dla środowiska opakowań, jak również roszczeń dotyczących dobrostanu zwierząt i ludzi związanych z pakowaniem żywności i zaopatrzeniem w produkty”. Oczekuje się, że identyfikowalność żywności będzie szeroko rozpowszechniona i dostępna w przyszłości dla wszystkich konsumentów. To właśnie zamierza osiągnąć Ambrosus.

Znaczenie żywności lokalnej

W czasie trwania konferencji ICSYDNEY, dyrektor wykonawczy Sous Chef, Stephen Lech tak skomentował trendy żywnościowe związane z lokalnie produkowanym jedzeniem: „Mój zespół i ja, aktywnie zajmujemy się poszukiwaniem i spotykaniem nowych dostawców, aby zaopatrzyć się w najwyższej jakości, niesamowite lokalne produkty.”

Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że ekskluzywne restauracje i producenci żywności zaczęli przyglądać się lokalnym lub naturalnym opcjom pozyskiwania najcenniejszych składników. Jak możecie przeczytać w opracowaniu: Ambrosus Smart Farms, eksperci branżowi i sprzedawcy żywności zgadzają się, że lokalne, zrównoważone, a nawet ekologiczne produkty są równoznaczne z przyszłym sukcesem biznesowym.

Wraz z nowymi trendami, wiele z zapomnianych już branży było świadkami odrodzenia w ostatnich latach: „W miarę jak konsumenci coraz bardziej przejmują się naturalnością i minimalnymi technikami przetwarzania, przemysł odradza tradycyjne procesy, takie jak fermentowana żywność i zimna kawa lub herbata.” (LINK)

Podsumowanie najnowszych trendów w żywności

Podsumowując, nowe gałęzie przemysłu, bardziej naturalne rodzaje żywności i wysokiej jakości lokalne składniki w oczywisty sposób zmienią obecne standardy przemysłu spożywczego.

Żywność wymaga transparentności i uczciwości. W celu zapewnienia tych rzeczy, wykorzystanie blockchain okazać się może kluczowe. Żadna z obecnie rozwijanych technologii nie oferuje tego samego poziomu zaufania, gdyż to właśnie blockchain zapewnia, że raz wprowadzone dane pozostają całkowicie niezmienne. Jej rozproszony charakter sprawia, że nie sposób zmienić informacje o pochodzeniu bądź jakości produktów, co zapobiega nadużyciom i jawnych oszustwom ze strony nieuczciwych producentów.

Ambrosus wraz z technologią AMB-NET, wykorzystując zaawansowane sensory, IoT i blockchain, buduje rozwiązania, które zapewnią produktom spożywczym najwyższego rodzaju bezpieczeństwo.

Jeżeli zainteresowany jesteś technologią znaną z kryptowalut i chciałbyś dowiedzieć się więcej, zachęcam do zapoznania się z resztą mojego bloga, a także odwiedzenia oficjalnej strony projektu: Ambrosus Global – link.

Zachęcam również do przeczytania części drugiej, w której to skupimy się na trendach w sektorze farmaceutycznym. W międzyczasie zapraszam do odwiedzenia polskiej grupy dyskusyjnej na temat kryptowalut na Telegramie! (Klik).

Jakie jest wasze zdanie na temat najnowszych trendów żywieniowych? Dajcie mi znać w komentarzach!

  • 0
  • 212
Adam Betka

Cześć, jestem Adam. Wraz z Ambrosus szerzę wizję i idee o bezpiecznym i godnym zaufania przemyśle spożywczym oraz farmaceutycznym w Polsce.

Leave your comment